Το 112 καθιερώθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ως ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης. Χρησιμοποιείται για δωρεάν κλήση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης σε όλες τις χώρες της ΕΕ, διευκολύνοντας την τηλεφωνική πρόσβαση στις υπηρεσίες αυτές.

Στην Ελλάδα, το 112 λειτουργεί όλο το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα και συνδέει τον καλούντα, ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης που αυτός αναφέρει, με:

  • την Αστυνομία
  • τo Πυροσβεστικό Σώμα
  • το ΕΚΑΒ
  • το Λιμενικό Σώμα
  • την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056
  • την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά 116000

Αρμόδιος φορέας για τη λειτουργία του 112 στη χώρα μας είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.

Πώς μπορείτε να καλέσετε το 112 αν βρεθείτε σε έκτακτη ανάγκη

Η κλήση προς το 112 είναι χωρίς χρέωση και μπορεί να γίνει:

  • Από σταθερό τηλέφωνο
  • Από κινητό τηλέφωνο, ακόμη και χωρίς κάρτα SIM

Ο αριθμός 112 λειτουργεί εντός της εμβέλειας οποιουδήποτε δικτύου κινητής τηλεφωνίας. Αν η περιοχή του συμβάντος δεν καλύπτεται από το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας του καλούντος, η κλήση προς το 112 πραγματοποιείται μέσω άλλων δικτύων κινητής τηλεφωνίας που καλύπτουν τη συγκεκριμένη περιοχή (λειτουργία υπηρεσίας εθνικής και διεθνούς περιαγωγής).

  • Από δημόσιους τηλεφωνικούς θαλάμους, χωρίς τηλεκάρτα.

Με ποιους άλλους τρόπους μπορείτε να ειδοποιήσετε το 112

  • Στέλνοντας γραπτό μήνυμα (SMS) ή MMS στον αριθμό 112
  • Στέλνοντας μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) στη διεύθυνση [email protected]
  • Μέσω της εφαρμογής του gov.gr, η οποία είναι διαθέσιμη δωρεάν για κινητά τηλέφωνα με iOS και Android.

Ποιοι απαντούν τις κλήσεις προς το 112

Στις τηλεφωνικές κλήσεις προς το 112 απαντούν αμέσως ειδικά εκπαιδευμένοι χειριστές, σε τρεις γλώσσες:

  • Ελληνικά
  • Αγγλικά και
  • Γαλλικά.

Σε ένα έκτακτο περιστατικό, ποιες πληροφορίες χρειάζεται να δώσετε στο 112

  • Όταν καλείτε το 112, μόλις απαντηθεί η κλήση σας, ο ειδικά εκπαιδευμένος χειριστής θα σας κάνει ερωτήσεις για να προσδιοριστούν το είδος της έκτακτης ανάγκης και η θέση του συμβάντος και να διαπιστωθεί το είδος της βοήθειας που χρειάζεστε.
  • Όταν επικοινωνείτε με το 112 με κάποιον από τους εναλλακτικούς τρόπους, γράψτε στο μήνυμά σας τα ακόλουθα στοιχεία:
    • Τι έχει συμβεί; Ποια είναι η έκτακτη ανάγκη
    • Πού έχει συμβεί; Ποια είναι η θέση του συμβάντος
    • Υπάρχουν τραυματίες

Αν καλέσετε κατά λάθος το 112, τι πρέπει να κάνετε;

Αν καλέσετε κατά λάθος το 112, είναι σημαντικό να μην κλείσετε το τηλέφωνο χωρίς να μιλήσετε. Απλά ενημερώστε ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, διαφορετικά θα κινητοποιηθεί άσκοπα βοήθεια την οποία ίσως εκείνη τη στιγμή χρειάζονται επειγόντως κάποιοι άλλοι.

Να θυμάστε ότι πρέπει να καλείτε το 112 μόνον όταν βρίσκεστε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης που απαιτεί άμεση βοήθεια

Δυνατότητα εντοπισμού της θέσης του καλούντος

Η κλήση στο 112 από κινητό τηλέφωνο ή η αποστολή μηνυμάτων SMS προς το 112, παρέχει τη δυνατότητα ακριβούς εντοπισμού της γεωγραφικής θέσης του καλούντος μέσω της τεχνολογίας Advanced Mobile Location.

Δυνατότητα αποστολής γραπτών μηνυμάτων προς το 112 με την ακριβή θέση του καλούντος παρέχει, επίσης, η εφαρμογή gov.gr.

Επιπλέον, το eCall, ένα σύστημα υποχρεωτικά εγκατεστημένο (από 31 Μαρτίου 2018) σε όλα τα νέα οχήματα στηνΕΕ, επιτρέπει σε περίπτωση σύγκρουσης την ενεργοποίηση κλήσης προς το 112, παρέχοντας πληροφορίες όπως η ακριβής θέση του οχήματος.

Σε ποιες χώρες λειτουργεί το 112;

Το 112 λειτουργεί σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, είτε παράλληλα με τους εθνικούς αριθμούς κλήσης έκτακτης ανάγκης, είτε ως ο μοναδικός αριθμός κλήσης έκτακτης ανάγκης. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμος αριθμός για τους πολίτες που ταξιδεύουν εντός της ΕΕ και έρθουν αντιμέτωποι με καταστάσεις έκτακτης ανάγκης στο εξωτερικό.

Λειτουργεί επίσης σε μερικές χώρες εκτός ΕΕ, όπως η Ελβετία και η Νότια Αφρική.

civilprotection.gov.gr