Ένας 29χρονος υποσμηναγός είναι ο πιλότος του F-16 που κατέπεσε το μεσημέρι της Τετάρτης στην περιοχή της Ψαθούρας νότια της Χαλκιδικής.

Λαμβάνοντας την κρίσιμη απόφαση την κατάλληλη στιγμή, ο νεαρός άνδρας κατόρθωσε να εγκαταλείψει έγκαιρα το μαχητικό αεροσκάφος, ενώ στη συνέχει κι επί μιάμιση ώρα πάλευε στην θάλασσα.

Super puma τον εντόπισε και τον μετέφερε αρχικά στη Λήμνο ενώ αργότερα διακομίστηκε στην Αθήνα, στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας όπου παραμένει μέχρι αυτή την ώρα για προληπτικούς λόγους.

Σύμφωνα με το OPEN, ο πιλότος υποβλήθηκε σε σειρά από εξετάσεις και είναι καλά στην υγεία του, ενώ αναμένεται να πάρει εξιτήριο μέσα στις επόμενες ώρες.

Το χρονικό της πτώσης

Το μονοθέσιο Block 52+ της Πολεμικής Αεροπορίας κατέπεσε στις 13:33 με τον πιλότο να περισυλλέγεται σώος από ελικόπτερο στις 15:02. Σημειώνεται πως ο πιλότος βρισκόταν για 89 λεπτά στη θάλασσα και πάλευε με τα κύματα καθώς λόγω του δυνατού αέρα ήταν δύσκολο να προσεγγίσει το Super Puma.

Ο χειριστής του κατάφερε να ενεργοποιήσει εγκαίρως το εκτινασσόμενο κάθισμά του και να πέσει στη θάλασσα, ενώ αμέσως ξεκίνησε η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, αφού οι συνάδελφοί του – που έπαιρναν μέρος στον ίδιο εκπαιδευτικό σχηματισμό – ήταν ουσιαστικά αυτόπτες μάρτυρες της πτώσης του F-16.

Το F-16 είχε απογειωθεί από τη Λάρισα και βρισκόταν σε σχηματισμό μαζί με άλλα τρία μαχητικά αεροσκάφη.

Έτσι εκτινάχθηκε ο πιλότος

Σε βίντεο που παρουσίασε ο ΣΚΑΙ φαίνεται πώς γίνεται η εκτίναξη πιλότου από μαχητικό.

Όπως φαίνεται στις εικόνες, αρχικά εκτινάζεται το κάθισμα του αεροσκάφους, ενώ στην συνέχεια μηχανισμός απελευθερώνει το αλεξίπτωτο που κρατά τον πιλότο. Αυτοματοποιημένα κόβονται οι ιμάντες και το κάθισμα απομακρύνεται.

Σημειώνεται πως κάτω από τους γλουτούς του πιλότου, υπάρχει το πακέτο των σωστικών όπου υπάρχουν πράγματα που τον κρατούν στη ζωή όταν φτάνει στο νερό. Μεταξύ αυτών βάρκα, σωσίβιο και ένα ολόκληρο κιτ.

Την ώρα της εκτόξευσης ο πιλότος είναι αναίσθητος καθώς υπερβαίνει τα ανθρώπινα όρια αντοχής. Όποτε όλα γίνονται μηχανικά και αυτόματα διότι είναι δεδομένο ότι δεν μπορεί να κάνει κάτι ο ίδιος. Συνήθως πριν φτάσει στο έδαφος επανέρχονται οι αισθήσεις του πιλότου. Ωστόσο, αυτό δεν είναι δεδομένο.

Οι κατασκευαστές , μάλιστα, σχεδιάζουν τα πάντα με δεδομένο πως ο πιλότος δεν ανακτά τις αισθήσεις του ακόμα και όταν φτάσει στο νερό. Τότε μέσω των αισθητήρων που έχει πάνω το σωσίβιο φουσκώνει, ταυτόχρονα φουσκώνει και το βαρκάκι που είναι δεμένο πάνω στο πόδι του. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, σύμφωνα με πληροφορίες ο πιλότος και ο εξοπλισμός του λειτούργησαν άψογα.

Τα δύο σενάρια για τη συντριβή

Για τη διερεύνηση των αιτιών της πτώσης έχει ήδη συσταθεί Επιτροπή Διερεύνησης, η οποία θα συγκεντρώσει όλο το υλικό από τις κασέτες με τις επικοινωνίες που είχε ο πιλότος, καθώς και τα υπόλοιπα διαθέσιμα δεδομένα, προκειμένου να συντάξει το πόρισμά της.

Για την ώρα διακινούνται δύο σενάρια με αντικρουόμενες μάλιστα πληροφορίες:

Το πρώτο σενάριο αναφέρει πως δύο λεπτά πριν ο πιλότος κάνει χρήση του συστήματος εκτίναξης καθίσματος του μαχητικού είχε αναφέρει δια ασυρμάτου την δυσλειτουργία που είχε εντοπίσει στον κινητήρα. Το ραντάρ του Αρχηγείου Τακτικής Αεροπορίας έλαβε γνώση του συμβάντος κι ο 29χρονος ακολούθησε όλες τις διαδικασίες προκειμένου να να σώσει το μαχητικό, πριν αναγκαστεί τελικά να το εγκαταλείψει.

Το δεύτερο σενάριο κάνει λόγο για ανθρώπινο λάθος: Και αυτό γιατί – όπως υποστηρίζουν πηγές – δεν υπήρξε καμία καταγεγραμμένη προειδοποίηση από τον πιλότο για ένδειξη βλάβης στο αεροσκάφος, ενώ μετά το αεροπορικό ατύχημα δεν ακολούθησε τεχνικός έλεγχος στα F-16 τα οποία συνεχίζουν να πετάνε κανονικά.

dnews.gr