«Ο τομέας της Εθνικής Άμυνας έχει ανάγκη από μια βαθιά μεταρρύθμιση. Οι συνθήκες υπό τις οποίες διαμορφώνεται το διεθνές γίγνεσθαι, οι συγκρούσεις των τελευταίων ετών, οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι νέες συμβατικές και υβριδικές απειλές, αλλά και η περιφερειακή κατάσταση, έχουν δραματικά επιδεινωθεί. Έχουν αλλάξει συνολικά».

 

Γιατί είναι αναγκαία η μεταρρύθμιση;

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελλάδα λόγω της γεωγραφικής της θέσης και της αστάθειας στην ευρύτερη περιοχή, απαιτούν ριζική μεταρρύθμιση στην Εθνική Άμυνα.

Ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός της πολιτικής εθνικής ασφάλειας και άμυνας οφείλει να λαμβάνει υπόψη την μετά Ερντογάν πορεία της Τουρκίας, την πορεία ενσωμάτωσης των Δυτικών Βαλκανίων στην Ε.Ε., την διαμόρφωση της κατάστασης στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και την Αφρική, που καθορίζουν τις ισορροπίες που θα διαμορφωθούν τα επόμενα χρόνια.

Η περιοχή μας δεν επιτρέπει εφησυχασμό. Έχουμε γύρω μας σωρεία εστιών αστάθειας, που αναδεικνύουν σε εθνική προτεραιότητα την ανάγκη να παραμείνει η Ελλάδα αξιόπιστος παράγοντας σταθερότητας και αποτροπής στην ευρύτερη περιοχή μας.

Τα διδάγματα από τις ένοπλες συγκρούσεις στην περιοχή μας, οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι νέες απειλές (συμβατικές και υβριδικές), η αναγκαιότητα ανάπτυξης της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας και οι δημοσιονομικές συνθήκες επιβάλλουν τον συνολικό εκσυγχρονισμό των Ενόπλων Δυνάμεων και την προσαρμογή στις νέες συνθήκες.

Αυτήν ακριβώς την ανάγκη υπηρετεί η «Ατζέντα 2030», την οποία υλοποιούμε.
Μια ατζέντα που απαντά στις σημερινές αλλά και μελλοντικές προκλήσεις ασφάλειας της Πατρίδας μας.

Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο που δίνει βάρος

  • στη νέα δομή οργάνωσης και λειτουργίας των Ενόπλων μας Δυνάμεων,
  • στη χρήση κι αξιοποίηση σύγχρονων οπλικών συστημάτων, αντλώντας πολύτιμες εμπειρίες από τις πρόσφατες πολεμικές συγκρούσεις,
  • σε ένα σύγχρονο μοντέλο θητείας κι εφεδρείας, που λαμβάνει υπόψη τις δημογραφικές εξελίξεις στην πατρίδα μας,
  • στην ανάπτυξη της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, ώστε να πάψουμε να ψωνίζουμε από το ράφι οπλικά συστήματα και μέσα,
  • στην δημιουργία ενός αμυντικού οικοσυστήματος για την ανάπτυξη της Καινοτομίας και της Τεχνολογίας.
  • σε ολοκληρωμένες δράσεις για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης και τις προοπτικές εξέλιξης του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς και της κάλυψης των στεγαστικών και υγειονομικών τους αναγκών

 

Οι 7 μεταρρυθμίσεις

1. Εκσυγχρονισμός της δομής και εξορθολογισμός της λειτουργίας των Ενόπλων Δυνάμεων

Στόχος είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και ευέλικτου σχήματος, με επαρκή στελέχωση και ενεργό εξοπλισμό, που θα αντιστοιχεί στις σύγχρονες ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και στα οικονομικά και πληθυσμιακά δεδομένα.

Προωθούμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη διάταξη των δυνάμεων, που περιλαμβάνει την αναδιοργάνωση Διοικήσεων, Σχηματισμών και Μονάδων, την αναδιάταξη του στρατιωτικού προσωπικού, την αποκέντρωση της λήψης αποφάσεων και της οικονομικής διαχείρισης, καθώς και την αναβάθμιση της Αεράμυνας.

Με στόχο τον εξορθολογισμό, συστήνουμε το νέο Κλάδου «Μετεξέλιξης-Καινοτομίας και Αμυντικής Τεχνολογίας» του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας, με αντικείμενο την προτεραιοποίηση των αναγκών, την επικαιροποίηση της οργάνωσης, την απλοποίηση των διαδικασιών, τον περιορισμός του υδροκεφαλισμού και την προώθηση της διακλαδικότητας.

Ταυτόχρονα, δημιουργούμε νέα Διοικητική δομή που θα καταρτίσει την στρατηγική και θα μεριμνά για την εκπαίδευση των στελεχών για την Συστημική Ενσωμάτωση της χρήσης Αυτόνομων Συστημάτων (Drones) στις Ένοπλες Δυνάμεις.

2. Επικαιροποίηση και προτεραιοποίηση εξοπλιστικών προγραμμάτων

Ο συνολικός επανασχεδιασμός του μακρόπνοου δωδεκαετούς εξοπλιστικού προγράμματος, ώστε να εξυπηρετεί τη νέα Δομή των Ενόπλων Δυνάμεων, υλοποιείται με γνώμονα την εναρμόνιση των αναγκών των Γενικών Επιτελείων με τις νέες συνθήκες αλλά και τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας.

Βασική προτεραιότητα αποτελεί η συνέχιση των εξοπλιστικών προγραμμάτων που είναι ήδη σε εξέλιξη, όπως η πρόσκτηση των νέων μαχητικών αεροσκαφών Rafale, των ελικοπτέρων Romeo και των φρεγατών Belharra, αλλά και η αναβάθμιση των μαχητικών F16 στην έκδοση Viper.

Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στην ομογενοποίηση, κατά το δυνατόν, των τύπων των αεροσκαφών και των αυτόνομων ιπτάμενων συστημάτων, στον εκσυγχρονισμό των φρεγατών, αλλά και στην αύξηση της διαθεσιμότητας του στόλου των μεταγωγικών αεροσκαφών και στην συντήρηση του στόλου των ελικοπτέρων.

Ταυτόχρονα, εξετάζεται η συμμετοχή της χώρας στον σχεδιασμό και την ναυπήγηση φρεγατών τύπου Constellation.

προγραμμάτων χαμηλού κόστους και υψηλής επιχειρησιακής αξίας, με έμφαση συστήματα drones (αέρος, εδάφους, επιφάνειας και υποβρύχια), την κυβερνοασφάλεια και την τεχνητή νοημοσύνη.

Στο πλαίσιο αυτό, εμβληματικό έργο αποτελεί η δημιουργία ενός θόλου anti-drone, που θα επιτρέπει στις Ένοπλες Δυνάμεις μας να επιχειρούν προστατευμένες από την απειλή των drones.

3. Εισαγωγή της Καινοτομίας στις Ένοπλες Δυνάμεις

Η δημιουργία Αμυντικού οικοσυστήματος καινοτομίας αποτελεί θεμελιώδη μεταρρύθμιση της Ατζέντας 2030.

Οι Ένοπλες Δυνάμεις δεν μπορεί να αποτελούν απλώς καταναλωτή οπλικών συστημάτων όλων των ειδών.

Οφείλουμε να συνδέσουμε τις ανάγκες τους με την ανάπτυξη της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, με την εξειδικευμένη επιστημονική έρευνα.

Φορέας υλοποίησης του εγχώριου αμυντικού οικοσυστήματος καινοτομίας θα είναι το υπό σύσταση Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ Α.Ε.), με στόχο την προώθηση και υποστήριξη της Έρευνας και Ανάπτυξης για την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων για τις Ένοπλες Δυνάμεις, στα πρότυπα χωρών με εμπειρία σε αμυντικά οικοσυστήματα καινοτομίας, όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, το Ισραήλ αλλά και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Το ΕΛΚΑΚ, σε συνεργασία με ΑΕΙ, Ερευνητικά Κέντρα και Ανώτατες Σχολές των Ενόπλων Δυνάμεων – όχι μόνο εγχώρια αλλά και της αλλοδαπής – θα συμβάλει στην μεταφορά τεχνολογίας μεταξύ των καινοτόμων και νεοφυών επιχειρήσεων και των αμυντικών βιομηχανιών και θα υλοποιεί προγράμματα έρευνας και ανάπτυξης για λογαριασμό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, με έμφαση στις προηγμένες τεχνολογίες διττής χρήσης.

Παράλληλα, προωθείται η εισαγωγή της καινοτομίας και των νέων τεχνολογιών και στην δομή των Ενόπλων Δυνάμεων, με:

  • Την ίδρυση Κοινού Σώματος Πληροφορικής για την εισαγωγή τεχνολογιών αιχμής, όπως η τεχνητή νοημοσύνη
  • Την δημιουργία τμήματος Πληροφορικής στην Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων (ΣΣΑΣ).
4. Εξυγίανση της εγχώριας Αμυντικής Βιομηχανίας

Πρώτο βήμα για την δημιουργία μιας σύγχρονης, σοβαρής ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας είναι η εξυγίανση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), της ραχοκοκαλιάς που θα μπορεί να στηρίζει το μυϊκό σύστημα της Πολεμικής μας Αεροπορίας.

Με το νέο θεσμικό πλαίσιο και Διοικητικό Συμβούλιο, μόλις ολοκληρωθεί η απογραφή και η εξυγίανση του ισολογισμού της εταιρίας, που παρέμεναν προβληματικά για δεκαετίες, προχωράμε στην κατάρτιση στρατηγικού και επιχειρησιακού σχεδίου της ΕΑΒ, στην αξιολόγηση εξοπλισμού και υλικών.

Βασικός στόχος η επιτάχυνση της υλοποίησης προγραμμάτων Drone και της ολοκλήρωσης υφισταμένων προγραμμάτων επισκευής πτητικών μέσων (C-130, Super Puma κλπ.)

Ασφαλώς δεν μπορεί να υπάρξει ολοκληρωμένη ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας χωρίς τη συμμετοχή των Ναυπηγείων.

Στο πλαίσιο αυτό, στόχος είναι η ανάθεση προγραμμάτων αναβάθμισης φρεγατών και εκσυγχρονισμού υποβρυχίων και πυραυλακάτων.

Παράλληλα, εξετάζεται η συμμετοχή των ελληνικών ναυπηγείων στην υλοποίηση προγραμμάτων κατασκευής μη επανδρωμένων σκαφών και υποβρυχίων, στο πρόγραμμα σχεδιασμού και ναυπήγησης έως 7 φρεγατών κλάσης Constellation, καθώς και σε μελλοντικές συνεργασίες με την Naval Group, την εταιρία που κατασκευάζει τις υπό πρόσκτηση φρεγάτες Belharra.

Τέλος, εξετάζουμε τις βέλτιστες επιλογές για την βιωσιμότητα των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ), προκειμένου να επανεκκινήσει η παραγωγή πυρομαχικών στα εργοστάσια της εταιρείας.

5. Θητεία – Εκπαίδευση

«Ο κύριος μοχλός των Ενόπλων Δυνάμεων δεν είναι τα εξελιγμένα οπλικά του συστήματα. Είναι το ανθρώπινο δυναμικό τους.»

Πιστεύουμε στη συνταγματικά δεσπόζουσα αποστολή που επιτελούν οι γυναίκες και οι άνδρες των Ενόπλων Δυνάμεων, ως αναπόσπαστο τμήμα της ελληνικής κοινωνίας.

Είναι ώρα να εντάξουμε τη νέα γενιά των Ελλήνων, το ανθρώπινο κεφάλαιο της πατρίδας μας, στην εθνική αυτή προσπάθεια που θα καταστήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις αναπόσπαστο τμήμα και της ελληνικής οικονομίας.

Γι΄ αυτό ξεκινάμε από την εκπαίδευση, όχι μόνο των κληρωτών στρατεύσιμων αλλά και του μόνιμου προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων.

Η σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση αφορά κατ’ αρχάς στην επανεξέταση της θητείας, με υιοθέτηση και προσαρμογή του Φινλανδικού μοντέλου ώστε να αναβαθμίσουμε την εκπαίδευση των οπλιτών θητείας και να ενισχύσουμε τον θεσμό της εφεδρείας.

Στόχος είναι η παροχή ουσιαστικής εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια της θητείας, ώστε να ενισχυθεί το αξιόμαχο των οπλιτών, ενώ παράλληλα σχεδιάζεται πρόγραμμα απόκτησης και πιστοποίησης δεξιοτήτων κατά τη διάρκεια της θητείας, ώστε η «θητεία-αγγαρεία» να γίνει θητεία-ευκαιρία.

Παράλληλα, θα επαναπροσδιοριστεί ο αριθμός και ο ρόλος των εφέδρων με στόχο την αύξηση της ετοιμότητάς τους και μετά την ολοκλήρωση της θητείας, με επανάκληση σε τακτά χρονικά διαστήματα και επανεκπαίδευση, ώστε οι Ένοπλες Δυνάμεις να διαθέτουν ικανό αριθμό εφέδρων που θα μας επιτρέπει να ανταποκριθούμε στις προκλήσεις.

Ταυτόχρονα, εκσυγχρονίζουμε και αναβαθμίζουμε το μοντέλο εκπαίδευσης του μόνιμου προσωπικού, δημιουργώντας ενιαία δομή Πανεπιστημίου Αμυντικής Επιστήμης, επέκταση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και σύνδεση των ερευνητικών κέντρων των Ενόπλων Δυνάμεων με τα Κέντρα Καινοτομίας.

6. Στεγαστικό Πρόγραμμα για τα Στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων

Κεντρικός άξονας της πολιτικής μας αφορά το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων, τις γυναίκες και τους άνδρες που αποτελούν την πραγματική ισχύ μας.

Η βελτίωση των συνθηκών διαβίωσής τους αποτελεί προτεραιότητά μας.

Για αυτό εστιάζουμε στις στεγαστικές τους ανάγκες, που είναι απόρροια μετακινήσεων ανά την Επικράτεια για την εκτέλεση του καθήκοντος που η Πατρίδα τους αναθέτει.

Έχουμε καταρτίσει ήδη ένα μεγαλόπνοο στεγαστικό πρόγραμμα 1.400 κατοικιών σε όλη την επικράτεια, χωρισμένο σε φάσεις υλοποίησης.

Η πρώτη φάση του Προγράμματος αφορά στην κατασκευή 702 κατοικιών στα νησιά του Αιγαίου, με ακριβό κόστος ενοικίων και περιορισμένη διαθεσιμότητα οικιών, αλλά και στον Έβρο, όπου η ανάγκη στέγασης είναι ζωτική, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2026.

Το 15% των οικημάτων που θα κατασκευαστούν, θα διατίθενται σε υπαλλήλους του δημοσίου τομέα που μετατίθενται στις περιοχές αυτές και δυσκολεύονται στην εύρεση κατοικίας, όπως γιατροί και εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων

7. Κοινωνική Συνεισφορά των Ενόπλων Δυνάμεων

Οι προκλήσεις στη σύγχρονη εποχή δεν μπορούν να περιορίσουν το ρόλο των Ενόπλων Δυνάμεων αποκλειστικά σε στρατιωτικές ενέργειες.

Η περιβαλλοντική κρίση επαναπροσδιορίζει τον ρόλο τους στην Πολιτική Προστασία.

Οι πρωτοφανείς πλημμύρες στη Θεσσαλία ανέδειξαν την αναγκαιότητα να αποτελούν ενεργό συνιστώσα της Πολιτικής Προστασίας.

Σε συνεργασία με το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας προωθούμε το θεσμικό πλαίσιο απλοποίησης των διαδικασιών και συνεργειών των δύο Υπουργείων και τα έργα του Προγράμματος «ΑΙΓΙΣ» αλλά και έργων ΕΣΠΑ-ΠΕΠ για την προμήθεια ειδικού εξοπλισμού και μέσων.

Σε αυτό το πλαίσιο, συστήσαμε στο Υπουργείο την Διοίκηση Κατασκευών και Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών, με κύρια αποστολή την συνδρομή του κρατικού μηχανισμού και συγκεκριμένα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.

Όμως ο κοινωνικός ρόλος των Ενόπλων Δυνάμεων δεν περιορίζεται στη συνδρομή για την αντιμετώπιση εκτάκτων καταστάσεων φυσικών καταστροφών.

Περιλαμβάνει την υλοποίηση έργων αποκατάστασης, τη συμμετοχή στρατιωτικών νοσοκομείων στο πρόγραμμα Εφημεριών του Εθνικού Συστήματος Υγείας, αλλά και τη συμμετοχή σε αεροδιακομιδές και επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.

Πηγή: dendias.gr