Η ομάδα Oceanos της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών συμμετείχε στον διεθνή διαγωνισμό Monaco Energy Boat Challenge 2024 με το πρωτοποριακό σκάφος που κατασκεύασε και κατέκτησε την 1η θέση, καθώς και το βραβείο Championship.
Η τεχνογνωσία των Ελλήνων και Ελληνίδων στη ναυτιλία παραμένει το μυστικό για τη συνέχιση της κυριαρχίας της Ελλάδας στη ναυτιλία. Τα 5.500 ελληνόκτητα εμπορικά πλοία ελέγχουν το 21% της μεταφορικής ικανότητας του παγκόσμιου στόλου. Η νέα γενιά παίρνει τη σκυτάλη και δείχνει ότι είναι άξια συνεχίστρια της θαλάσσιας κληρονομιάς των προγόνων της.
Πρόσφατα η ομάδα Oceanos της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών εκπροσωπώντας το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και την Ελλάδα στον διεθνή διαγωνισμό Monaco Energy Boat Challenge 2024 κατέκτησε την 1η θέση στη γενική κατάταξη, καθώς και το βραβείο Championship έχοντας έντονο ανταγωνισμό από ξένα πανεπιστημιακά ιδρύματα.
Η ομάδα κατασκεύασε ένα ηλεκτροκίνητο μονοθέσιο σκάφος μελετώντας εξ ολοκλήρου τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας (κατασκευή συστοιχίας μπαταριών λιθίου), μετάδοσης ισχύος (εξωλέμβια με ηλεκτροκινητήρα) και πρόωσης (σχεδιασμός ελίκων και εκτύπωση). Καθοριστική υπήρξε η υποστήριξη που είχε η ομάδα από το ΕΜΠ, τα εργαστήρια και τους καθηγητές του, καθώς και από τους χορηγούς που προσέφεραν υλική και χρηματική υποστήριξη στο έργο.
«Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στα παιδιά που κατέκτησαν το βραβείο Championship, αλλά επίσης αξίζουν πολλά συγχαρητήρια και στους καθηγητές τους που τους στήριξαν και τους χορηγούς που βοήθησαν την ομάδα να ανέβει στο υψηλότερο σκαλί επιτυχίας και να αναδειχθεί η χώρα μας, αλλά και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ως το κορυφαίο ίδρυμα στον κλάδο», σχολίασε στο «business stories» ο κ. Θεόδωρος Κόντες, επίτιμος πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), με εμπειρία άνω των 60 ετών στα διεθνή ναυτιλιακά δρώμενα, ο οποίος βοήθησε στην προβολή της προσπάθειας. «Τα αποτελέσματα της προσπάθειά τους μπορούν να δώσουν πολλά συμπεράσματα τα οποία είναι εφαρμόσιμα στη ναυτιλία, ιδιαίτερα σήμερα που απαιτείται μεγάλη προσοχή στην εφαρμογή κανόνων για τη βελτίωση του περιβάλλοντος και γενικότερα της χρήσης ενέργειας». Η στήριξη των χορηγών υπήρξε καθοριστική. Μεταξύ αυτών, από την πλευρά της ναυτιλίας ξεχωρίζουν η κυρία Αγγελική Φράγκου με την εταιρεία Navios, ο κ. Γιάννης Αλαφούζος με την εταιρεία Kyklades Martime, η κυρία Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, με τον όμιλο Neptune, και ο κ. Γιώργος Γιουρούκος με την Technomar Shipping. Σημαντική επίσης ήταν και η συμβολή του ΔΕΔΔΗΕ.
Το έργο
■ Πείραμα δεξαμενής
Οπως εξηγούν οι φοιτητές, «η ομάδα μας διεξάγει καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς πειράματα στη δεξαμενή του κτιρίου Αεροδυναμικής, Ναυπηγικής και Υδροδυναμικών Μηχανών (ΑΝΥΜ) στο ΕΜΠ, με τη βοήθεια των επιστημονικών υπευθύνων και των υπευθύνων της δεξαμενής. Τα πειράματα έχουν ως βασικό στόχο τη μελέτη της μετάδοσης ισχύος, αλλά και τον έλεγχο της υδροδυναμικής συμπεριφοράς του συστήματος πρόωσης. Ενα από τα πιο βασικά πειράματα που γίνονται είναι ο έλεγχος σε ελεύθερη ροή.
Μέσα λοιπόν από τη μελέτη των διαφορετικών ταχυτήτων προκύπτει η παραγόμενη ώση, δεδομένα αναγκαία για τη μελέτη αντοχής του συστήματός μας. Παράλληλα, το συγκεκριμένο πείραμα αποτελεί ένα πολύ βασικό τεστ και για την ηλεκτρολογική εγκατάσταση, καθώς δίνεται η δυνατότητα να ελέγξουμε διαφορετικές καταστάσεις από ηλεκτρολογικής άποψης δοκιμάζοντας τόσο υψηλή ταχύτητα, άρα και υψηλές απαιτήσεις όσον αφορά το ρεύμα, αλλά και ενεργειακή διαχείριση, στοιχεία απαραίτητα λόγω των διαφορετικών αγωνισμάτων. Το συγκεκριμένο πείραμα ονομάζεται “έλικα σε ελεύθερη ροή”.
■ Σύστημα πρόωσης
Το σύστημα πρόωσης προσομοιάζει με εξωλέμβιο κινητήρα σκάφους. Πιο συγκεκριμένα, περιλαμβάνει ένα μοτέρ, που μπορεί να δώσει μέχρι και 27 kW, ανάλογα με τις απαιτήσεις του αγώνα, και στη συνέχεια το σύστημα του ποδιού, το οποίο έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί από την ομάδα μας. Είναι ουσιαστικά υπεύθυνο για τη μετάδοση της περιστροφής του μοτέρ και την παραγωγή της απαιτούμενης ώσης.
Το βασικό στοιχείο, το οποίο η ομάδα μας έχει εφαρμόσει πρώτη τα τελευταία τρία χρόνια, είναι το counter rotating system. Πιο αναλυτικά, το σύστημα του ποδιού έχει σχεδιαστεί προκειμένου να υποδέχεται δύο προπέλες, οι οποίες περιστρέφονται με αντίθετο τρόπο. Το βασικότερο πλεονέκτημα του counter rotating system είναι η επιτάχυνση που έχει κατά την εκκίνηση, το οποίο μας δίνει ένα πολύ σημαντικό πλεονέκτημα στους αγώνες πρωταθλήματος με τα άλλα σκάφη. Παράλληλα, είναι σημαντικό να γίνει αναφορά και στις προπέλες, καθώς τόσο η γεωμετρία όσο και οι ακριβείς διαστάσεις μελετώνται από μέλη της ομάδας μας και έπειτα από διάφορες προσομοιώσεις, σε συνδυασμό με τις δοκιμές θαλάσσης, η ομάδα επιλέγει τις έλικες ανά αγώνισμα που θα χρησιμοποιήσει.
■ Μπαταρία
Η μπαταρία σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από την ομάδα των ηλεκτρονικών την προηγούμενη χρονιά. Περιλαμβάνει 644 μικρές μπαταρίες χημείας ιόντων λιθίου, με μέγιστη τάση 96,6 V και ρεύμα 350 Α. Είναι διαχωρισμένη σε έξι μικρότερα πακέτα που ενώνονται μεταξύ τους μέσα από busbar, τα οποία έχουν διαστασιολογηθεί για να μη θερμαίνονται και να αντέχουν την ηλεκτρική αγωγιμότητα. Κατασκευάσαμε το ταχύτερο σκάφος στην κατηγορία τόσο του Energy, όπου διαγωνιστήκαμε, όσο και του Solar, πιάνοντας μέγιστη ταχύτητα 23,11 κόμβων. Τα τελευταία χρόνια η ομάδα μας στον πιο απαιτητικό αγώνα, τον αγώνα αντοχής, στοχεύει σε κατανάλωση 2,5 kW ανά ώρα προκειμένου μετά το πέρας των 4 ωρών να έχει αξιοποιήσει όλη τη διαθέσιμη ενέργεια 10 kWh. Φέτος στον αγώνα αντοχής τερματίσαμε πρώτοι με έναν παραπάνω γύρο από κάθε ομάδα, με την ταχύτητα να κυμαίνεται από 8,5 έως 11 κόμβους, ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες».
Τα μέλη της ομάδας
Κωνσταντίνα Δελήογλου, Διονύσης Ταπίνης, Χρήστος Τούντας, Λάμπρος Σκυριώτης, Πολυχρόνης Σμυρνιούδης, Ελισάβετ-Βαρβάρα Αλεξανδρή, Φωτεινή Γιαννακοπούλου, Αιμίλιος Μόνος, Ιωάννης Λεμονής, Βασίλειος Δελής, Ιωάννης Μαυροειδής, Μιλτιάδης Ράπτης, Ολυμπία Μερκούρη, Μαρία Λεοντιάδου, Δέσποινα Παντελοπούλου, Σταμάτιος Σέττας, Μάριος Σέττας, Μιχάλης Μυκωνιάτης, Νικόλαος Αναστασιάδης, Στέλιος Δανόπουλος, Ευγενία Αναστοπούλου, Ευάγγελος Κόλλιας, Νικόλαος Παπακωνσταντόπουλος. Τα παραπάνω (σε σειρά τυχαία) ονόματα αποτελούν την αποστολή της ομάδας Oceanos – NTUA στο Μονακό.
Φυσικά, κατά τη διάρκεια της χρονιάς στο συνολικό έργο συνέβαλαν και τα 70 μέλη της ομάδας, με υπεύθυνους καθηγητές τους κυρίους Γρηγόριο Γρηγορόπουλο και Γεώργιο Παπαλάμπρου.