Ούτε το επόμενο καλοκαίρι θα είναι πιο οικονομικό για τον επιβάτη της ακτοπλοΐας. Από 1η Μαΐου του 2025 το κόστος των καυσίμων θα αυξηθεί και άλλο λόγω των νέων ευρωπαϊκών κανονισμών, με κάθε εταιρεία να αναζητά από τώρα την τιμολογιακή της πολιτική. Οι αυξήσεις των τιμών των εισιτηρίων μοιάζουν μονόδρομος, ενώ οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε Κρήτη και Αδριατική εκτός από το αυξημένο κόστος στα καύσιμα συνυπολογίζουν και το κόστος από το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών ( ETS EE) που είναι ήδη σε εφαρμογή σε αυτούς.
Το Υπουργείο Ναυτιλίας είναι ήδη σε επαφή με τις εταιρείες, τόσο σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια των άγονων γραμμών όσο και τα δρομολόγια της ελεύθερης αγοράς. Αν και ακούστηκε πάλι το σενάριο της μείωσης του ΦΠΑ, είναι ένα μέτρο που δεν φέρνει σημαντικές ελαφρύνσεις στην τελική τιμή του εισιτηρίου που θα χρειαστεί να πληρώσει ο Έλληνας καταναλωτή, για αυτό εξετάζονται άλλες ενέργειες που θα αφορούν πιο στοχευμένα το ελληνικό κοινό, όπως μεγάλες προσφορές και εκπτώσεις από τον χειμώνα, επιβραβεύοντας σημαντικά όσους κλείνουν νωρίς τα εισιτήρια τους.
Τι αλλάζει
Σύμφωνα με τους νέους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, από τον Μάιο του 2025, όλη η Μεσόγειος χαρακτηρίζεται ως SECA (Περιοχή Ελέγχου Εκπομπών Θείου), μετατρέπεται δηλαδή σε ζώνη που δεν επιτρέπεται η χρήση θείου. Για αυτό θα πρέπει τα καύσιμα που χρησιμοποιεί και η ακτοπλοΐα να έχουν περιεκτικότητα σε θείο μόλις 0,001%, τα οποία είναι κατά πολύ ακριβότερα από αυτά που χρησιμοποιούν τώρα οι πλοιοκτήτες. Με τις σημερινές τιμές των καυσίμων, η μεταστροφή αυτή κοστίζει περίπου 150 δολάρια παραπάνω καθώς το VLSFO (Very Low Sulphur Fuel Oil) με περιεκτικότητα 0,50% σε θείο κοστίζει περίπου στα 600 δολάρια και το νέο καύσιμο MGO (Marine Gasoil) είναι στα 750 δολάρια ο τόνος.
Τι συζητούν
Η συζήτηση αυτή την στιγμή στο Υπουργείο Ναυτιλίας μαζί με την αγορά και τους θεσμικούς φορείς επικεντρώνεται στην προστασία του Έλληνα επιβάτη. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν σκέψεις ώστε οι εταιρείες να εφαρμόσουν μία μεγάλη εκπτωτική καμπάνια για early booking εισιτήρια του καλοκαιριού – όπως ισχύει και στις αεροπορικές εταιρείες- από το χειμώνα. Με αυτή την αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες και με καλύτερο προγραμματισμό, οι Έλληνες επιβάτες, οι οποίοι δεν είναι η πλειοψηφία της ακτοπλοϊκής κίνησης το καλοκαίρι- θα επωφεληθούν από σημαντικές μειώσεις στις τιμές. Δύσκολη θα είναι η επίλυση της απορρόφησης της αύξησης των καυσίμων στα επιδοτούμενα δρομολόγια της άγονης γραμμής.