– Δε τους ανάβουμε τη νύχτα για να βλέπουμε καλύτερα
– Τυφλώνουν τους άλλους οδηγούς
– Καλύπτουν τα φώτα φρεναρίσματος & γίνονται επικίνδυνοι
Πότε πρέπει να τους ενεργοποιήσω;
Τα φώτα ομίχλης χρησιμοποιούνται όταν η ορατότητα είναι σημαντικά περιορισμένη, κυρίως λόγω ομίχλης, αλλά και (σπανιότερα) σε άλλες συνθήκες κακής ορατότητας, όπως έντονης χιονόπτωσης ή βροχής. Πρακτικά, όταν η ορατότητα είναι μικρότερη των 100 μέτρων, πρέπει να ενεργοποιούνται και όχι σε άλλη περίπτωση. Μάλιστα, ο ΚΟΚ προβλέπει πρόστιμο 80 ευρώ για άσκοπη χρήσης τους.
Τα φώτα ομίχλης είναι σχεδιασμένα κατά βάση στο να σας κάνουν ορατούς στους υπολοίπους οδηγούς και να βελτιώσουν το οπτικό σας πεδίο λίγα μέτρα μπροστά από το όχημα. Είναι μάλιστα τοποθετημένα χαμηλά στο αυτοκίνητο γιατί η ομίχλη είναι πιο αραιή χαμηλά στο έδαφος και πιο πυκνή από τους 30 πόντους από το έδαφος και πάνω. Για αυτό και αν έχετε πέσει σε ομίχλη θα έχετε παρατηρήσετε ότι η μεσαία (και ακόμη περισσότερο η μεγάλη σκάλα) περιορίζει, σαν ένα άσπρο πέπλο, την ορατότητα προς τα εμπρός.
Όσο σημαντική είναι η χρήση των μπροστινών φώτων ομίχλης, άλλο τόσο είναι και αυτή των πίσω καθώς γίνεστε αντιληπτοί από τους πίσω οδηγούς και έτσι αποφεύγεται η πιθανότητα τρακαρίσματος.
Πότε ΔΕΝ πρέπει να ενεργοποιήσω τους προβολείς ομίχλης
Απαραίτητο είναι να απενεργοποιούνται τα φώτα ομίχλης αμέσως όταν τα ακραία φαινόμενα σταματήσουν και η ορατότητα βελτιωθεί. Και αυτό γιατί σε ομαλές συνθήκες είναι επικίνδυνα για τους άλλους οδηγούς καθώς μιλάμε για έντονα φώτα που μειώνουν την ορατότητα στο αντίθετο ρεύμα και θαμπώνουν τους οδηγούς.
Ο πιο βασικός όμως λόγος για την έγκαιρη απενεργοποίηση των προβολέων ομίχλης έχει να κάνει με τους προβολείς φρένων. Οι προβολείς ομίχλης είναι πιο φωτεινοί και έντονοι από τα συμβατικά φωτά των αυτοκίνητων ώστε να γίνονται εμφανή σε συνθήκες έντονων καιρικών φαινομένων. Έτσι, αν κάποιος οδηγός δεν θυμηθεί να τους απενεργοποιήσει, οι προβολείς ομίχλης καλύπτουν τους προβολείς που υποδεικνύουν στα αλλά οχήματα πως το προπορευόμενο τους πατάει φρένο, δημιουργώντας έτσι επικίνδυνες καταστάσεις.
Οι προβολείς ομίχλης δεν πρέπει να ενεργοποιούνται ούτε σε συνθήκες περιορισμένης ορατότητας το βράδυ καθώς τα περιβλήματα των λαμπτήρων τους δεν έχουν τους ίδιους ανακλαστήρες με τους προβολείς πορείας, επομένως είναι σχεδόν απίθανο να σας δώσουν επιπλέον φως για να σας βοηθήσουν να δείτε πού πηγαίνετε.
Επικίνδυνο είναι να χρησιμοποιούνται και όταν το οδόστρωμα είναι βρεγμένο καθώς η επιπλέον φωτεινότητα τους αντανακλάται πάνω στον υγρό δρόμο ενώ το έντονο κόκκινο φως τους μπορεί να προκαλέσει θάμβωση στα παρμπρίζ άλλων οχημάτων.