Ένα κροτάλισμα, ένας θόρυβος, ένας μεταλλικός ήχος, ένα βουητό στο αυτοκίνητο αρκούν για να μας πανικοβάλουν όταν οδηγούμε. Και μερικές φορές πράγματι υπάρχει λόγος να φοβάσαι ότι ο θόρυβος κρύβει πίσω του μια βλάβη. Ειδικά αν πρόκειται για κροτάλισμα κινητήρα, ο καθένας από εμάς θα φοβόταν.

Υπολογίζεται ότι περίπου το 7% των τροχαίων ατυχημάτων, προκαλούνται από κάποιο είδος βλάβης του οχήματος.

1. Κροτάλισμα κινητήρα diesel / μεταλλικός ήχος 

Το κροτάλισμα κινητήρα diesel είναι πιο συχνό φαινόμενο, σε σχέση με το κροτάλισμα κινητήρα βενζίνης. Όμως και στις 2 περιπτώσεις, ο πιο συχνός υπεύθυνος είναι το καύσιμο.

Στο κροτάλισμα κινητήρα diesel (ή μεταλλικό ήχο κινητήρα) πρέπει πρώτα να βεβαιωθείς ότι δεν χρησιμοποιείς πετρέλαιο με μικρό αριθμό κετανίων. Αλλά γιατί το πετρέλαιο χαμηλών κετανίων να προκαλεί κροτάλισμα;

Γιατί μειώνει την ευκολία αυτοανάφλεξης στον θάλαμο καύσης. Το ντίζελ πρέπει να αναφλέγεται ομοιόμορφα και όχι μονομιάς, αλλιώς δημιουργείται ο κλασικός θόρυβος στο αυτοκίνητό σου. Δοκίμασε πετρέλαιο με μεγάλο αριθμό κετανίων και αν το πρόβλημα συνεχιστεί, πήγαινε οπωσδήποτε στο συνεργείο.

2. Κροτάλισμα κινητήρα βενζίνης

Αν και πιο σπάνιο φαινόμενο, δεν είναι απίθανο να ακούσεις κροτάλισμα του κινητήρα βενζίνης. Αν πρόσφατα άλλαξες πρατήριο καυσίμων και άρχισε να ακούγεται ο θόρυβος από το αμάξι, τότε μάλλον φταίει η κακή ποιότητα βενζίνης.

Αν αποκλείσεις αυτή την πιθανότητα, πρέπει να ακούσει το αυτοκίνητο ο μηχανικός σου, για να σου κάνει σωστή διάγνωση και να λύσεις το πρόβλημα. Όμως μην απογοητεύεσαι, πολλές φορές πρόκειται για μικρά θέματα που λύνονται οικονομικά.

Υπάρχει τρόπος να αισθάνεσαι και για αυτό ασφάλεια! Με την κάλυψη λανθασμένου/νοθευμένου καυσίμου,  τα έξοδα που προκλήθηκαν ως αποτέλεσμα τροφοδοσίας του οχήματός σου με ακατάλληλο ή νοθευμένο καύσιμο, ναι καλύπτονται!

3. Θόρυβος κινητήρα στο ρελαντί

Πολλοί οδηγοί αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα. Σε πολλές περιπτώσεις, το πρόβλημα διορθώνεται όταν αλλάξουν τα λάδια του αυτοκινήτου (μαζί με φίλτρο λαδιού).

Αν το κροτάλισμα / θόρυβος κινητήρα στο ρελαντί επιμένει, αφού αλλάξεις λάδια, μάλλον πρόκειται για βλάβη του αυτοκινήτου. Πρέπει να το δει μηχανικός για να σου πει περί τίνος πρόκειται.

4. Θόρυβος από διαφορικό αυτοκινήτου

Αν έχεις κάνει πάρα πολλά χιλιόμετρα, είναι πιθανό το αυτοκίνητο να χρειάζεται αλλαγή διαφορικού. Σε άλλες περιπτώσεις, μπορεί να νομίζεις ότι ο θόρυβος / βουητό έρχεται από το διαφορικό, αλλά τελικά να φταίει το σασμάν.

Και στις δύο περιπτώσεις χρειάζεσαι μηχανικό. Σε περίπτωση που τελικά φταίει το σασμάν, πρέπει να το προλάβεις όσο πιο γρήγορα γίνεται. Αν επισκευαστεί πριν “σου μείνει στα χέρια”, θα σου κοστίσει λιγότερο σε σχέση με την αντικατάσταση με καινούργιο σασμάν.

5. Θόρυβος στο ρουλεμάν τροχού

Το ρουλεμάν τροχού αντέχει για πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα, αλλά δέχεται και πολλή πίεση που προκαλεί φθορές. Το επιθετικό στυλ οδήγησης, οι λακκούβες στον δρόμο και οι λίμνες με νερά ταλαιπωρούν τα ρουλεμάν.

Το αποτέλεσμα; Στην αρχή ένας χαμηλός, διακριτικός θόρυβος, που όμως γίνεται πιο δυνατός. Και τότε καταλαβαίνεις ότι έχεις βλάβη στο ρουλεμάν τροχού. Αν πρόκειται μόνο για μια ρόδα, μπορεί η αντικατάσταση να σου βγει πολύ οικονομικά (έως και λιγότερο από 100 ευρώ).

6. Θόρυβος κατά την εκκίνηση του αυτοκινήτου

Μερικές φορές, ο θόρυβος κατά την εκκίνηση του αυτοκινήτου μπορεί να μοιάζει πιο τρομακτικός, από ότι πραγματικά είναι. Σε κάποιους οδηγούς συμβαίνει, όταν το αυτοκίνητο έχει πολλές ώρες ακίνητο, με αποτέλεσμα να έχει κρυώσει τελείως.

Και σε πολλές περιπτώσεις φταίει η μίζα. Ο καθαρισμός μίζας ίσως λύσει το πρόβλημά σου πολύ οικονομικά. Βέβαια, αυτό ισχύει κυρίως για πιο παλιά αυτοκίνητα. Σε άλλα αυτοκίνητα το πρόβλημα μπορεί να βρίσκεται στα υδραυλικά ωστήρια βαλβίδων.

Τα ωστήρια βαλβίδων φθείρονται (κυρίως) λόγω κακής ποιότητας λαδιών. Σε κάθε περίπτωση, μην το αγνοείς και κάνε μια επίσκεψη στον μηχανικό σου.

7. Σφύριγμα στο αυτοκίνητο

Υποδεικνύει βλάβη στα τμήματα που κινούνται από τον ιμάντα του δυναμό και τον ιμάντα χρονισμού.

Τις περισσότερες φορές, το σφύριγμα προκύπτει εξαιτίας υπερβολικά τεντωμένου ιμάντα ή σπασμένου τεντωτήρα.

Αν παράγονται ήχοι από τον ιμάντα χρονισμού, το πρόβλημα είναι ακόμα σοβαρότερο: αν κοπεί, θα επιφέρει την παραμόρφωση των βαλβίδων. Εξαιτίας αυτού, μπορεί να χρειαστεί και επισκευή του κινητήρα.

8. Βουητό στο αυτοκίνητο

Το βουητό ίσως είναι σημάδι κάποιου σπασμένου ρουλεμάν. Από την άλλη πλευρά, μπορεί να σημαίνει και φθορά των ελαστικών.

Μην το αγνοήσεις γιατί πχ αν κολλήσει το ρουλεμάν της αντλίας συστήματος ψύξης ή του δυναμό, ενδέχεται να κοπεί ο ιμάντας, με αποτέλεσμα την οριστική παύση λειτουργίας του εξοπλισμού που ενεργοποιεί.

9. Ήχος από χτυπήματα στο αυτοκίνητο

Ανάλογα με το είδος χτυπήματος που ακούγεται, μπορείς να πάρεις μια ιδέα του τι φταίει.

  • Δυνατός κούφιος ήχος που προκύπτει όταν ο κινητήρας θερμανθεί και γίνεται ήχος γδαρσίματος κατά την πίεση του πεντάλ, πιθανώς δηλώνει σοβαρή φθορά του εκκεντροφόρου άξονα των εδράνων της μπιέλας.
  • Ελαφρά χτυπήματα που ακούγονται καθαρά με τον κινητήρα κρύο, αμέσως αφού πάρει μπροστά (και ενδέχεται να χαθούν εντελώς όταν αυτός ζεσταθεί), τις περισσότερες φορές είναι βλάβη των βαλβίδων.
  • Άνισα κούφια χτυπήματα στο κάρτερ του λαδιού, των οποίων η συχνότητα διαφοροποιείται ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα, δηλώνουν κατεστραμμένα ρουλεμάν στροφαλοφόρου. Αυτός ο ήχος μπορεί να ακουστεί αφού σβήσεις τη μηχανή και ενδέχεται να τον ακολουθήσει καπνός στο καπό.
  • Καθαρά χτυπήματα με το που πάρει μπρος ο κινητήρας και χάνονται μετά από λίγα δευτερόλεπτα, μπορεί να δηλώνουν μη επαρκή/υπερβολική ποσότητα λαδιού κινητήρα & φράξιμο του φίλτρου λαδιού.
  • Ο δυνατός μεταλλικός ήχος που ακούγεται άξαφνα σε κάποιο σχετικά καινούργιο κινητήρα και γίνεται εντονότερος με το πάτημα του γκαζιού, μπορεί να δηλώνει προανάφλεξη του κινητήρα λόγω χρήσης καυσίμων με χαμηλά οκτάνια.

Μην αγνοείς τους θορύβους του αυτοκινήτου σου.

 insurancemarket.gr