*Του Κώστα Σαρικά

Μπορεί το Αεροπορικό Επιτελείο, με δεδομένη και την οικονομική στενότητα, να έχει αποφασίσει ότι τα επόμενα χρόνια οι ανάγκες σε μεταφορικά αεροσκάφη θα καλύπτονται από το στόλο των C-130 αλλά και τα μικρότερα αλλά εξαιρετικά αξιόπιστα και πολύ πιο οικονομικά C-27, όμως θεωρείται εξίσου δεδομένο ότι η αντίστροφη μέτρηση για την αντικατάσταση των C-130 Hercules έχει ήδη αρχίσει.

Καθώς σταδιακά το αεροσκάφος, το οποίο μετρά πολλές δεκαετίες επιχειρησιακής ζωής, παύει να υποστηρίζεται, με την κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin να προχωρά ήδη σε πωλήσεις του C-130J, της τελευταίας δηλαδή έκδοσης του C-130 υποστηρίζοντας παράλληλα μόνο τον συγκεκριμένο τύπο. Ενώ την ίδια ώρα, στο προσκήνιο ήδη έχει εμφανιστεί με πολύ ισχυρή παρουσία και σημαντικό αριθμό πωλήσεων το μεταφορικό jet C-390 Millenium της βραζιλιάνικης Embraer.

Τα αμερικανικής κατασκευής μεταφορικά C-130J είχαμε την ευκαιρία να δούμε πρόσφατα στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα όπου μεταστάθμευσαν με αφορμή την άσκηση «STOLEN CERBERUS 24» στην οποία έλαβαν μέρος δυνάμεις και εναέρια μέσα από Ελλάδα και ΗΠΑ στο πλαίσιο της στρατιωτικής συνεργασίας των δύο κρατών. Το αεροσκάφος έχει ήδη παρουσιαστεί το προηγούμενο διάστημα στο Αεροπορικό Επιτελείο, το οποίο έχει ήδη εκφράσει ενδιαφέρον για την απόκτηση τεσσάρων μεταφορικών.

Το συγκεκριμένο όμως πρόγραμμα δεν βρίσκεται πλέον ψηλά στις εξοπλιστικές προτεραιότητες, καθώς για την Πολεμική Αεροπορία προηγούνται άλλα προγράμματα, όπως η απόκτηση των μαχητικών 5ης γενιάς F-35 αλλά και η αναβάθμιση των 38 F-16 block 50 σε διαμόρφωση Viper.

Το C-130J είναι μεγαλύτερο από το Η, με το μήκος του να ξεπερνά τα 34 μέτρα και το άνοιγμα φτερών του να φτάνει τα 40 μέτρα. Διαθέτει σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα και αντίμετρα. Χρησιμοποιείται ήδη από συνολικά 22 χώρες με τα 540 και πλέον αεροσκάφη, τα οποία έχουν παραδοθεί, να έχουν συμπληρώσει 2,9 εκ ώρες πτήσης. Η αξιοπιστία αλλά και η υποστήριξη αποτελούν τα ισχυρά πλεονεκτήματα του αεροσκάφους

Από την άλλη πλευρά, το πανίσχυρο δικινητήριο C-390 Millenium, το οποίο έχει επίσης παρουσιαστεί στο Αεροπορικό Επιτελείο, χαρακτηρίζεται από πολλούς ως το μεταφορικό των επόμενων δεκαετιών. Και μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι έχει ήδη επιλέγει από αρκετές αεροπορίες παγκοσμίως. Ήδη χρησιμοποιείται από τους κατασκευαστές βραζιλιάνους, αλλά και από την Πορτογαλία, όπου είχε μάλιστα την ευκαιρία να πετάξει με πριν από λίγους μήνες και να πάρει γεύση των δυνατοτήτων του ο τότε Αρχηγός ΓΕΑ, Επίτιμος πλέον Αρχηγός, Αντιπτέραρχος Θεμιστοκλής Μπουρολιάς. Το C-390 Millenium θα χρησιμοποιούν τα επόμενα χρόνια Ολλανδία, Τσεχία, Ουγγαρία, Αυστρία και Νότια Κορέα ενώ αρκετές ακόμη χώρες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον αν και στον στόλο τους διαθέτουν τα αμερικανικά C-130.

c-390

Με μήκος 35 μέτρα και άνοιγμα πτέρυγας επίσης 35 μέτρα έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει καθαρό  ωφέλιμο φορτίο συνολικού βάρους 26 τόνων, την ώρα που το C-130J μεταφέρει 21 τόνους. Σημαντικό πλεονέκτημα του C-390 είναι και οι αποστάσεις οι οποίες μπορεί να διανύσει με τον κατασκευαστή να δίνει ακτίνα 5.500 χλμ με φορτίο 15 τόνων, έναντι 3.300 χλμ του C-130J με το ίδιο φορτίο. Το βραζιλιάνικο αεροσκάφος υπερτερεί του C-130J και σε ταχύτητα, καθώς αγγίζει τα 988 χλμ έναντι 670 χλμ του C-130J με οροφή πτήσης τα 36.000 πόδια έναντι 29.000 του αμερικανικού μεταφορικού με πλήρες φορτίο και για τα δύο αεροσκάφη.

onalert.gr