Ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κατέθεσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ, Παπαναστάσης ΝίκοςΠαφίλης Θανάσης και Κομνηνάκα Μαρία με θέμα τις μεταθέσεις των λιμενικών.

Στην ερώτησή τους αναφέρουν τα εξής:

Θέμα: Να δοθεί λύση για τις μεταθέσεις των λιμενικών

Το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας κατ΄ επανάληψη στο παρελθόν έχει αναδείξει με ερωτήσεις και παρεμβάσεις του στη Βουλή τις ευθύνες της κυβέρνησης για το αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί με τις μεταθέσεις των λιμενικών. Εκ των πραγμάτων αποδείχτηκε πως είναι επιβεβλημένη η τροποποίηση του ΠΔ Μεταθέσεων. Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι οι προειδοποιήσεις και η κριτική, που ασκούσαν οι εκπρόσωποι των λιμενικών, έχουν επιβεβαιωθεί περίτρανα.

Μάλιστα τα τελευταία τέσσερα (4) χρόνια το ΚΚΕ έχει ζητήσει επανειλημμένα μέσω του Κοινοβουλευτικού ελέγχου την κατάργηση του ανεφάρμοστου Προεδρικού Διατάγματος (ΠΔ) 11/2021, ώστε να ξαναρχίσουν οι μεταθέσεις όσων υπηρετούν στο Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ), όπως άλλωστε ισχύει και για όλους τους δημόσιους υπαλλήλους ένστολους και μη, στην Ελλάδα. Το σημερινό καθεστώς έχει οδηγήσει:

– Στην ανασφάλεια χιλιάδες λιμενικούς, που ανά πάσα στιγμή μπορεί να τους έρθει από το Αρχηγείο η απόφαση για 6μηνη απόσπαση, οπουδήποτε στην επικράτεια.

– Στον εγκλωβισμό στο ανατολικό Αιγαίο εκατοντάδων λιμενικών που μετά από δεκαετίες υπηρεσίας στην παραμεθόριο δεν μπορούν ακόμη να επιστρέψουν στον τόπο συμφερόντων τους.

– Στην οικονομική αφαίμαξη των λιμενικών που καλούνται να αντεπεξέλθουν στα υπέρογκα έξοδα διαμονής και διαβίωσης σε τουριστικές περιοχές της χώρας.

– Στην ομηρία των λιμενικών από τον εκάστοτε Υπουργό Ναυτιλίας, αφού όλες οι έκτακτες μεταθέσεις περνάνε από τον ίδιο.

Αναλυτικότερα:

Από το 2009 το καθεστώς των μεταθέσεων λειτούργησε με προσανατολισμό την ενίσχυση των νησιωτικών υπηρεσιών, που από το 2015 και έπειτα κλήθηκαν να διαχειριστούν το μεταναστευτικό ζήτημα, το οποίο γνώρισε ραγδαία αύξηση μέχρι και τις μέρες μας.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ το 2017 με το Ν.4504 προσπάθησε να αλλάξει το καθεστώς των μεταθέσεων χωρίς όμως αυτό να τεθεί σε ρεαλιστική βάση καθώς οι διατάξεις που ψηφίστηκαν ουδέποτε αποτυπώθηκαν σε ΠΔ και στην ουσία δεν εφαρμόστηκαν.

Η κυβέρνηση της ΝΔ που είχε καταγγέλλει τις διατάξεις του Ν.4504/17 για τις μεταθέσεις όχι μόνο δεν τις άλλαξε αλλά τις διατήρησε προς το χειρότερο με τον Ν.4676/20 ολοκληρώνοντας την αποτυχημένη νομοθέτηση του συστήματος μεταθέσεων με το ΠΔ 11/2021.

Αποτέλεσμα των παραπάνω και κυρίως του ΠΔ 11/2021 ήταν:

– Το 2020 οι τακτικές μεταθέσεις δεν πραγματοποιήθηκαν καθώς οι διαταγές μετάθεσης προέβλεπαν την έλευση αντικαταστάτη μέσω μιας διαδικασίας που κρίθηκε παράνομη.

– Το 2021 ΔΕΝ έγιναν τακτικές μεταθέσεις.

– Το 2022 τα συμβούλια των τακτικών μεταθέσεων κατά το μήνα Φεβρουάριο διεκόπησαν και με τον Ν.4926/22 ο τότε Υπουργός Ναυτιλίας τροποποίησε τη διαδικασία των μεταθέσεων εξουσιοδοτώντας τον εαυτό του να εκδίδει αυθαίρετες αποφάσεις μετάθεσης αναλόγως με τα διαθέσιμα χρήματα. Και το 2022 οι μεταθέσεις κατέληξαν σε αποτυχία.

– Το 2023 ύστερα από μία σειρά νομοθετημάτων (από το 2017 και έπειτα ξεπερνούν τα 10) αποφασίζεται η εκτέλεση μικρού αριθμού μεταθέσεων για την ενίσχυση των νησιών. Αποτέλεσμα της κακής νομοθέτησης ήταν οι μεταθέσεις ευπαθών κοινωνικών ομάδων (πολύτεκνων –τρίτεκνων –στελεχών με προβλήματα υγείας), οι οποίες και ακυρώθηκαν καθώς ήταν παράνομες. Το ίδιο συνέβη και με τις μεταθέσεις λιμενικών που υπηρετούσαν σε νησιά και ήθελαν να μετατεθούν στον τόπο συμφερόντων τους (ηπειρωτική Ελλάδα). Οι τελευταίοι τελικά μετατέθηκαν σε άλλα νησιά ακόμη και διπλανά από αυτά που υπηρετούσαν. Όπως ήταν αναμενόμενο και αυτές οι μεταθέσεις ουδέποτε εκτελέστηκαν ολοκληρώνοντας το αποτυχημένο σύστημα που εγκλώβισε του Λιμενικούς τα 4 τελευταία έτη.

– Για το 2024 δεν αναμένεται κάτι διαφορετικό.

Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθούν τα εξής :

– Το 2021 οι εκπρόσωποι των λιμενικών ζητούν την παρέμβαση της δικαιοσύνης καθώς για πρώτη φορά δεν πραγματοποιήθηκαν τακτικές μεταθέσεις.

– Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Λιμενικών (ΠΟΛ) προσφεύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) για την κατάργηση του ΠΔ Μεταθέσεων 11/2021 με την υπόθεση να εκδικάζεται οριστικά την 04-04-2024.

– Χιλιάδες Λιμενικοί μένουν εγκλωβισμένοι στα νησιά καθώς δεν μπορούν να μετακινηθούν στον τόπο επιλογής τους.

– 1500 λιμενικοί υφίστανται τις 6μηνες αποσπάσεις, κυρίως από τα νησιά προς την ηπειρωτική Ελλάδα, μ’ αποτέλεσμα να βρίσκονται για πάνω από 3 χρόνια στο «αέρα» δημιουργώντας μία πελατειακή σχέση του Υπουργείου Ναυτιλίας με τα στελέχη καθώς για τις αποσπάσεις δεν υπάρχουν κριτήρια.

Στον αντίποδα, τα νησιά του Αιγαίου ενισχύονται με 1000 μηνιαίες αποσπάσεις ανά έτος, ενώ το κόστος διαμονής που υπολογίζεται στις 2.500 ευρώ ανά μήνα καλύπτεται από την FROΝΤEX.

Επίσης αξίζει να αναφερθεί ότι από το 2020 η οργανική σύνθεση του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ αυξήθηκε στις 9.500 αν και μέχρι σήμερα ο αριθμός των υπηρετούντων ουδέποτε ξεπέρασε τις 8.000.

Δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος των 1500 νέων οργανικών διατέθηκε για την αύξηση των υπηρετούντων στα νησιά είναι εντυπωσιακό το ότι τα κενά στις υπηρεσίες αυτές ξεπερνούν ακόμη και το 50%. Ταυτόχρονα ένα μεγάλο μέρος των λιμενικών που επιθυμούν να φύγουν από αυτά θα έπρεπε να έχει μετατεθεί πριν 4-5 έτη.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Λιμενικών (ΠΟΛ) για όλα τα ανωτέρω, παρά τις δεκάδες παρεμβάσεις που έχει κάνει για το σοβαρότατο αυτό πρόβλημα, ουδέποτε έχει κληθεί από το Αρχηγείο του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ, αλλά ούτε και από την πολιτική ηγεσία, για να γίνει μια ουσιαστική συζήτηση από κοινού και με τους εκπροσώπους των υπόλοιπων συνδικαλιστικών οργάνων, τους οποίους εν τω μεταξύ καλεί το Αρχηγείο στα όργανα εκπροσώπησης παρακάμπτοντας τη διαδικασία, όπως αυτή προβλέπεται από τον συνδικαλιστικό νόμο στη χώρα μας.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:

– Να καταργηθεί το Π.Δ. 11/2021.

– Να υπάρξει η άρση της απαράδεκτης επιβάρυνσης των στελεχών Λ.Σ.- ΕΛ. ΑΚΤ. ένεκα των δυσμενών τοποθετήσεων χωρίς καθορισμένο χρονικό ορίζοντα και προσδιορισμό κάθε μίας ως απόσπασης ή διάθεσης.

 alt.gr